Proč místní firmy z východních Čech dobývají internet díky regionální reklamě

Když jsem minulý měsíc navštívil kamaráda Tomáše v jeho nově otevřené kavárně v centru Hradce, překvapil mě tím, kolik lidí tam bylo. A to byl úterý dopoledne! Neměl jsem kde zaparkovat, uvnitř žádné volné místo a Tomáš jen s úsměvem pokrčil rameny. "To dělá ta Hradec Králové PPC reklama, kámo. Před měsícem o nás nikdo nevěděl a teď nestíháme péct koláče." Jeho příběh není ojedinělý - regionální reklama ve vyhledávačích se ukazuje jako zlomový bod pro mnoho východočeských podnikatelů.

Na začátku to přitom vypadalo všelijak. Tomáš měl skvělou kavárnu, ale tržby sotva pokryly nájem. Poloha mimo hlavní třídu nepřitahovala náhodné kolemjdoucí a klasická reklama v místních novinách nepřinášela výsledky. **"Buď to zabere, nebo za dva měsíce končím,"** říkal mi tehdy. A pravda, ani já jsem nevěřil, že by placené vyhledávání mohlo tak dramaticky změnit jeho situaci.

Regionální PPC jako tajná zbraň východních Čech

Co funguje v Praze, nemusí fungovat v regionech. To je zkušenost, kterou mi potvrdilo hned několik majitelů místních firem. Martin z libereckého obchodu s outdoorovým vybavením mi vyprávěl, jak marně utrácel desetitisíce za celostátní online kampaně. "Bylo to vyhozených 15 tisíc měsíčně. Pak jsme zkusili Liberec PPC reklama s regionálním cílením a najednou se začali ozývat skuteční zákazníci z okolí. Ten rozdíl byl na první pohled jasný."

**Nechápal jsem to.** Vždy jsem si myslel, že online reklama je prostě jen online reklama - člověk nastaví rozpočet, napíše texty a čeká na zákazníky. Ale ukazuje se, že regionální znalost, místní specifika a cílení na konkrétní oblast může být rozdílem mezi úspěchem a krachem. Zvlášť mimo Prahu, kde je konkurence menší, ale zároveň je potřeba lépe trefit lokální potřeby.

Příběh, který mě přesvědčil

Jednou v pátek večer jsem dostal zprávu od Martina z Liberce: "Vzpomínáš, jak jsme se bavili o té PPC reklamě? Právě jsem podepsal smlouvu s největším hotelem ve městě na dodávku vybavení pro jejich nové outdoorové aktivity. Našli si nás přes Google." To byla zakázka za více než půl milionu.

**Začal jsem si všímat, že regionální online marketing má v menších městech téměř magickou moc.** Ne proto, že by byla samotná technologie lepší, ale protože ji spousta lokálních konkurentů buď vůbec nevyužívá, nebo ji používá špatně. A přitom právě ve městech jako Hradec nebo Liberec lidé hledají na internetu místní služby úplně stejně jako v Praze.

Co dělají úspěšné regionální kampaně jinak?

Napadlo mě, co vlastně stojí za těmi úspěchy, a tak jsem oslovil pár kamarádů, kteří s PPC kampaněmi pracují. A překvapivě, odpověď nebyla v nějakých složitých technických fintách.

"V regionech je klíčové ukázat, že jsi místní a rozumíš místním potřebám," vysvětlila mi Karolína, která pro několik hradeckých firem spravuje online marketing. "Lidi z Hradce chtějí vidět v reklamě zmínku o Hradci. Chtějí vědět, že neobjednávají z druhého konce republiky."

A pak je tu druhý faktor - **relevance klíčových slov**. "V Praze se vyplatí cílit třeba jen na 'kavárna otevřeno neděle', protože těch hledání jsou tisíce. V Liberci nebo Hradci musíš jít do větší šířky klíčových slov, protože objemy hledání jsou menší," vysvětlil mi odborník z agentury PPCprofits.cz, která se na regionální PPC specializuje.

Proč regionální firmy tuto příležitost propásly?

Když jsem se Tomáše zeptal, proč s PPC reklamou nezačal dřív, jen se pousmál. "Myslel jsem, že je to jen pro velké firmy s marketingovým oddělením. A taky jsem si říkal - vždyť všichni v Hradci vědí, kde co je. Ale oni to neví. Hradec má 90 tisíc lidí a každý den sem jezdí další tisíce za prací. Ti všichni hledají na Googlu, kde se dobře najíst, kde nakoupit, kde opravit auto."

**A to je přesně ten moment prozření, který mnohé regionální firmy ještě čeká.** Internet změnil způsob, jakým lidé hledají lokální služby, ale spousta podnikatelů v menších městech pořád věří na sílu osobních doporučení a náhodných kolemjdoucích.

Samozřejmě, osobní doporučení jsou skvělá - ale nemůžete je škálovat. Nemůžete je zapnout, když potřebujete víc zákazníků, a vypnout, když máte plno. A přesně v tom je síla dobře nastavené regionální PPC reklamy.

Začínáme od základů

Co mě překvapilo, když jsem se do tématu více ponořil, je, jak moc záleží na detailech. Není to jen o nastavení kampaně a čekání na zázraky. "Nejdřív jsme museli vyřešit web, aby fungoval na mobilech. Skoro 70 % návštěvníků z regionálních kampaní přichází z telefonů," vysvětlil mi Tomáš.

A pak jsou tu **místní špičky** - v Hradci je to třeba pátek odpoledne, kdy lidé plánují víkend, v Liberci zase pondělí ráno. "Dokonce i texty reklam musí být jiné pro Hradec a jiné pro Liberec. V každém městě funguje trochu jiná komunikace," dodává Karolína.

Závěr

Když teď procházím Hradcem nebo jezdím do Liberce, všímám si těch příběhů všude kolem. Kavárna, která byla ještě před pár měsíci prázdná, a teď praská ve švech. Malý krámek, který najednou expanduje do větších prostor. Online marketing přestal být výsadou velkých značek a začal měnit i regionální podnikání.

A co se týče Tomáše? Ten nedávno otevírá druhou pobočku. "A tentokrát už nepočkám, až budu mít existenční krizi," směje se. "PPC kampaň běží od prvního dne. Už jsem se poučil."

Publikováno: 18. 05. 2025

Kategorie: podnikání